NOILE VEDETE ALE CINEMATOGRAFIEI MONDIALE

Ieri seara, pe unul din cele 106 canale digitale ale societatii de cablu unde sunt abonat, am gasit un film mai vechi, realizat probabil pe la jumatatea secolului trecut. Nu pot spune ca era o capodopera  demna de a figura intr-o cinemateca, dar am avut placerea de a vedea un western american clasic, cu un Burt Lancaster tanar, pistolar in slujba legii, ca serif ce era. un film alb-negru facut dupa toate poncifele vremii.

Si m-am gandit la noile vedete din zilele noastre, la acelea care sunt prezente in fiecare productie cinematografica de pe toate continentele, indferent de tara, cu sau fara premii de prestigiu, film de actiune, de dragoste, politist, science fiction sau chiar horror, fie ca se petrece pe pamant, in vazduh, pe apa sau sub apa, indiferent daca s-a bucurat de un buget de sute de milioane or cateva zeci de mii de euro, precum filmul lui Mungiu de care suntem, pe drept cuvant, extrem de mandri, din moment ce a luat „Palme d`Or” la Cannes.

In perioada totalitarismului, cu rare exceptii, in toate filmele sovietice-ca si in acelea realizate in tarile satelit, in situatiile care pareau fara iesire, actiona -ca un deus ex machina-sub diferite forme, partidul unic. Astazi, noile vedete ale cinematografiei mondiale, desi n-au nume proprii si nu s-a gandit nimeni sa faca o sectiune speciala in cadrul premiilor Oscar, de exemplu, sunt computerul si telefonul mobil. Mai cu seama, mobilul. Se comite un asasinat? Se produce o frauda? Se pune la cale un atac terorist? Are loc un cutremur, un tsunami, o nunta, se naste, se imbolnaveste sau moare cineva? Computerul, mobilul, isi fac aparitia.

Inainte de gloriosul decembrie 1989, aveam in echipa  de televiziune un operator de imagine, un bucovinean hatru, pe care,  intr-unul din romanele mele l-am folosit ca un personaj plin de umor, cu replici acide, mult gustate la vremea aceea. Candoarea cu care le rostea, imi dadea posibilitatea sa strecor,  sub furcile cenzurii, multe soparle, cum li se spunea atunci lucrurilor care nu conveneau mai marilor vremii. Una dintre remarcile lui le-am pastrat, desigur, pentru uz intern. „Ma gandesc-zicea, plin de curiozitate, cu vocea lui taraganata de bucovinean – ce vor face marii nostri sculptori cand va fi sa ridice statuie presedintelui tarii atunci cand acesta – Doamne fereste! – nu va mai fi in viata. Oare o sa-l arate „calare” pe vreun automobil?”

Asa ma intreb si eu. Daca va fi sa se ridice vreo statuie pentru oricare din starurile de azi ale cinematografiei mondiale, il vom prezenta in fata unui computer? Sau cu un telefon mobil la ureche!?

Nicolae Holban

2 Răspunsuri to “NOILE VEDETE ALE CINEMATOGRAFIEI MONDIALE”

  1. rivkahl Says:

    D-le Holban,
    interesant este ca tocmai acum avem la cinematec luna cinematografiei romane. este filmul care a luat premiu anul acesta,dar mai mult se vorbeste de un film care fusese foarte cenzurat si acum este pus pe ecran asa cum a fost „Padurea Spanzuratilor”.
    pe timpul cand eram la scoala eram aproape in fiecare zi la cinema- pe piata unirii la iasi sau la nicolina ,erau vreo 4 cinematografe.
    am citit un articol acum ,scris de un ziarist renumit ,si mi-a fost greu sa cred. era scris ca romania care are o populatie de vreo 23 de milioane de oameni nu are decat vreo 32 de cinematografe in toata tara. E adevarat ca din cauza televziunii si a ecranelor mari acasa a coborat procentul oamenilor care viziteaza cinematograful.dar totusi la Paris se sta la rand la bilete. Imi aduc aminte cand ne uitam amandoi in urma cu cativa ani , la voi ,la filme foarte vechi ,cu Cooper,Garbo,Douglas si altii ,Mitchel-care te tineau la inima.Eu continu sa vad pe DIcaprio, Al pacino,Brad Pitt, si nteresant ca putine sunt artistele de acum in afara de Roberts daca le tin minte numele . de altfel nici filmele nu-mi raman.Dar cum noi am inteles este o noua era ,globalizatie,voi cadeti, noi cadem ,toti cadem.pentru ce sa ies din casa la cinema ,cand am acasa cinema. de ce sa te vizitez ,cand pot sa te vad la calculator,si am citit ca n America se va lua interviu cu holograma, nu pe viu.In curand cand vom iesi in strada vom fi fotografiati si astfel cum se va face vreo miscare,se va vedea.iti aminteste ceva asta ?deocamdata toata lumea se afla inca in euforia de „te afli peste tot”
    totusi la noi au cazut corporatii care plateau pensii ,si atmosfera e inainte de alegeri , si se spune ca se vor face anumite legi. draga , dupa alegeri,oamenii se vor trezi ,fara posibilirati financiare, sau reduse , din cauza economiei globale.vezi ce se intampla si in Germania.
    ca sa revin la cinema ,nu se fac statui starurilor mari ,ce numai politicenilor asa zisi mari-colina presedintilor.Starurile isi pun mainele la Holliwood in ciment.
    draga, stiu ca tu esti mult mai optimist prin faptul ca ,” spui tu,ma interesez mai putin de problemele noi,eu sunt reala , prin faptul ca si ca tine nu-mi pasa de noile evenimente,nu ma apropii de ele, da vezi ele se vor apropia de mine , si atunci,voi fi luata prin surpriza , sa nu am nici-o sansa?
    deci ,ca sa totusi ies din problematica aceasta ma duc la cinema , sa vad noul film „razboiul stelelor”- si nu ma intreba cine joaca, caci rolul principal e al calculatorului.
    cu drag,
    R………

  2. holban08 Says:

    Draga R, ma coplesesti,comentariul tau de azi face o „concurenta”serioasa insemnarilor mele. Sunt magulit ca ai sesizat unde „bate”critica mea, computerul-prin internet-ne poate transforma in niste”roboti”sedentari,din asistent-slujitor credincios ,el devine, pe nesimtite.stapanul nostru.
    Ai dreptate in tot ceea ce spui,dar ce e de facut?Nu poti opri progresul, trebue sa incerci sa nu te lasi manipulat.Cum?Nu stiu.cand s-a nascut cinematograful, s-a crezut ca teatrul va muri. N-a fost asa,dimpotriva,competitia dintre aceste institutiia dus la relansarea artei dramatice.
    Daca in tara noastra salile de cinema s-au imputinat ingrijorator,de vina este blestemul retrocedarilor. Aceia care le recapata sunt interesati, in primul rand, de valoarea terenului!
    Sa tinem totusi seama ca, fara computer,fara internet,ne-am intoarce la epoca de piatra.Ca si energia nucleara,acestea ne poate ucide sau prelungi viata.Sa speram ca ratiunea va invinge.
    M-a bucurat comentariul tau,mi-a dovedit ca nu esti bolnava,nu mai ai chef pentru corespondenta privata…Am scris si publicat azi,o noua tableta la blogul meu.Astept cu nerabdare comentariul tau.
    Cu dragoste,
    Nicolae Holban

Lasă un răspuns

