DE DRAGOSTE…

Dragalasa mea amica A., studenta,  unul din cei doi frati gemeni care m-au alfabetizat in ale computerului , mi-a trimis ieri, 14 februarie,  un e- mail in care ma intreba „daca imi convine ziua de marti dupa amiaza, atunci cand ea poate veni sa continue ” – ceea ce eu socotesc a fi  necesara perfectionarea  mea. Si, intr-un P.S. scria:”Heppy Valentine`s Day, cu Valentina dvs.! „

I-am vorbit Valentinei mele- suntem casatoriti de mai mult de 58 de ani- de mesajul lui A., ne-am bucurat, sincer. De fapt, ce e rau ca tinerii au adoptat aceasta sarbatoare venita de peste ocean? O „Zi a indragostitilor” , prilej de a se lega prietenii , de veselie si buna dispozitie. Sigur, carcotasi se gasesc ! Noi avem , din mosi- stramosi, Dragobetele, care cade pe 24 februarie, atunci sarbatoream noi Ziua Indragostitilor. Si apoi avem 1 martie, cu martisorul care se pare ca este un obicei specific doar in tara noastra.Ce sa mai spunem de ziua de 8 martie? Foarte bine, sa ne iubim de patru ori in aceasta perioada, cand primavara bate la usa, sa  iubim mereu, in fiecare zi din an !

Suntem satui, pana peste cap, de multe lucruri oribile care se intampla in toata lumea larga, si nu numai in tara noastra. Canalele de stiri ale televiziunilor – uneori , imi face impresia, chiar cu oarecare „voluptate”, reluand mereu si mereu aceleasi imagini zi si noapte, pana ce alte crime, violuri sau jafuri armate ale unor banci, le iau locul. Atunci de ce sa nu ne bucuram ochii, admirand tineri frumosi care danseaza, aplauda in delir spectacole muzicale de tot felul, schiaza sau zburda, pur si simplu, pe partiile inzapezite? Desi, mai toti, la intrebarile reporterilor , raspund:”SUPER”…Saraca limba romana, nu mai are cuvinte, totul e „super”- si concertele,  si zapada, si berea, totul !

Super sa fie ! Dar  ceea ce s-a intamplat in acest an cu „Valentine`s Day” – ca si in anii trecuti- sa-mi fie cu iertaciune- nu-mi place.  Nu sunt un batran acrit si invidios caruia tot ce se intampla azi sa-l faca sa strambe din nas. Nu sunt cuprins de indignare cand vad ca „Valentine`s  Day”- ca si Dragobetele autohton, sau chiar Martisotul  au capatat din ce in ce mai mult  aspecte comerciale, apar in magazine sau la tarabe fel de fel de obiecte, asa zis ‘emblematice” pentru aceste zile, kitchuri de tot felul. In defintiv, trebuie si negustorii de maruntisuri sa castige o paine ! Ca unii le si cumpara, asta e o alta problema, tine de educatia fiecaruia, de bunul gust al unuia sau altuia.

Ce putem face impotriva acelora- fie persoane oficiale, fie emisiuni ale unor televiziuni- care transforma aceste nevinovate sarbatori in adevarate balciuri?Cum putem califica pe acei primari care- in goana dupa popularitate ieftina- isi pun esarfa tricolora si oficiaza prin parcuri „Casatorii de 24 ore” pentru care  elibereaza si „certificate?’  Cum poti califica emisiunea  in care- chipurile- viitoarele posibile nurori se dragalesc cu tineri care au in preajma pe mamele acestora,  stand laolalta, luni de zile, inchisi intr-un studiou ad-hoc, expusi minut de minut camerelor de luat vederi, cu microfoane la gat, gata sa prinda orice soapta? Fireste, traiul acesta provoaca inevitabile stresuri, scandaluri intretinute su chiar provocate de o moderatoare(!) atotstiutoare, moralizatoare si autoritara, care ne anunta mereu ca ne aflam- nici mai mult, nici mai putin decat in…CETATEA DRAGOSTEI !

Ce mai cetate ! Am mai scris despre aceasta oroare de emisiune in  blogul meu. Am primit si comentarii in care eram atentionat ca  asemenea formate de emisiuni se difuzeaza in foarte multe alte tari. Cu atat mai trist! Oare tinerii acestia, incarcerati de buna voie, nu muncesc nicaieri, nu invata pe undeva? Mamele- viitoare soacre-care par persoane onorabile-  n-au barbati, n-au nepoti de plimbat prin parc? Marturisesc in deplina cunostinta de cauza- am fost si eu candva, in anii de dinaintea regimului totalitar, un tanar nazdravan si curios- ca nici macar  in cunoscutul cartier rau famat din Capitala, n-am vazut ca „domnisoarele” care lucrau acolo sa se tolanesca in paturi in pozitii nu numai indecente, ci, uneori, chiar grotesti, alaturi de „mamele” .lor, in vazul tuturor, ca in emisiunea de care am pomenit mai inainte, atunci cand se reiau secvente  in acest asa zis „reallity schow”.

Va puteti imagina in ce forma a fost moderatoarea emisiunii cu pricina ieri seara de Valentine`s Day! Ce toalete s-au purtat, ce juraminte s-au schimbat, ce „inimi” rosii mari, de catifea, au inundat ecranul din CETATEA DRAGOSTEI !

Valentine`s Day, Dragobete, Martisor…Iubiti, cei tineri, iubiti in fiecare zi si cei mai varstnici, atunci cand privirea nostalgica, plina de zambet si caldura, tine loc de imbratisari patimase. Iubiti-va ,oameni, dar feriti-va de circ si prost gust.

Nicolae Holban


6 Răspunsuri to “DE DRAGOSTE…”

  1. Alina Says:

    1. Nu-mi plac emisiunile de acel gen .. reality-show. Dar, n-am nicio indoiala ca aceste emisiuni au fani, telespectatori fideli. Sunt linistita insa, avem toti telecomanda, si selectia se poate face in orice secunda.
    2. Imi displace faptul ca aceste sarbatori sunt „exploatate” in fel si chip si la tv si pe strada. Ma plimbam pe 14 februarie si eram de-a dreptul INTOXICATA de inimioare si multe alte detalii de prost gust.😐
    3. Multi folosesc expresii care-s la moda (si ca sa para si ei la moda), argotice, dar ce sa facem.. banuiesc ca si pe vremea cand erati dvs adolescent sau parintii mei… existau stereotipii in limbajul tinerilor si nu numai… Exista oameni si oameni.. ce unora le place, altora li se pare ieftin si kitch….
    Ps: Ninge!🙂

  2. rivka65 Says:

    Draga Nae,
    Titlul m-a facut sa cred ca vrei sa scrii ceva concret legat de dragoste/putea fi si dragoste pentru caini,pisici,papagali,si asa mai departe.Am auzit de obiceiul zilei Valentine day,in urma cu vreo 15 ani fiind la Paris.Era festival de cantareti tineri si compozitori ,referindu-se la dragoste,cantece romantice.Superb.Daca vei cauta cum a inceput,e legata de martiri care se numeau Valentine si s-a dezvolat in Vest,Anglia si Hollanda.Globalizatia, si in special ,comertul l-au intins peste tot.Cine crezi ca a imprastiat obiceiul?Chinezii,fabricand milioane de gadgeturi de vanzare.Ei nu sarbatoresc ziua aceasta.Tin sa-ti reamintesc ca ai m-ai scris de programul de realitate de la televiziune,in legatura cu cupluri,si eu ti-am raspuns ca programul e global ,si la noi.E foarte criticat,dar lumea priveste ore,timp de 3 luni si se intereseaza sa vada ce se petrece.Aici nu e vorba de dragoste ci de hormoni care explodeaza.Apropo la intrebarea daca aceste persoane nu au altceva de facut,eu iti raspund ca sunt platiti ,si fac si cariera dupa aceea.Tin sa-ti amintesc ca si pe vremea ta si a mea erau obiceiuri ,mai mult in Vest,mai putin puritani.Prima mea intalnire cu aceasta a fost la Paris.Peste tot erau cupluri care se sarutau,pe strada,restaurant sau metro.La inceput m-a socat,acum e deja o obisnuinta si daca vad un cuplu la cofetarie sau asezati pe o banca fara sa fie apropiati stiu ca dragoste nu e acolo.Se iubesc mai mult sau mai putin si din faptul ca au in viata lor interese comune.Dragostea are nevoie de explozie de sentimente,exact cum prinzi un bebelus si-l strivesti cu saruturi si imbratisari.In pozele din atasamente,ai vazut pisici cu caini care se ling unul pe altul si asta e dragostea lor.
    Trebuie sa ma opresc caci se poate scrie foarte mult despre dragoste,s-a scris,se va scrie mai departe.Tin sa-ti recomand o carte de dragoste,are trei volume,sper ca a fost tradusa si la voi:scriitoarea-Paullina Simons -in traducere libera-Cavalerul de Bronz,Tatiana si Alexander,Gradina de Vara.
    Imi pare rau dar tableta ta nu era -DE dragoste.Poate scrii totusi………….
    Cu drag(asta e scurt de la dragoste)
    R…..

  3. Nicolae Holban Says:

    Draga Alina, nici nu-ti imaginezi cat de multa placere mi-a facut comentariul tau. Am sa-ti explic de ce, pe puncte, asa cum ai facut tu.

    1.Faptul ca un tanar a inteles mesajul meu- n-am nimic impotriva sarbatorilor de acest fel ci doar ma jigneste transformarea lor in prilej de a te da in spectacole de balci. ,

    2.Judeci cu maturitate, dand dovada de tact si pragmatism.

    3. Ai ceea ce se cheama stil, probabil ca citesti mult, proza beletristica si, poate, poezie…Acel P.S. al tau :NINGE m-a induiost.

    4. Ai dreptate- si pe vremea „adolescentei” mele- cum te exprimi tu cu delicatete, evitand cuvantul „tinerete” pentru a-mi da iluzia ca inca nu sunt- Doamne fereste ! – un om in varsta, se foloseau stereotipuri verbale.Limba e un organism viu, multe dintre neologisme au intrat in vocabularul limbii romane, au imbogatit-o chiar.Dar stereotipurile de genul SUPER sau mai batranul DECI rostit, hodoronc-tronc, la inceputul fiecarei fraze, sunt , cu totul, altceva.

    5.P.S. Nu mai ninge, a iesit soarele, primavara e aproape.

    Cu dorinta de a te mai gasi printre vizitatorii blogului

    Nicolae Holban

  4. Nicolae Holban Says:

    Draga Rebeca, chiar DE (si cu) DRAGOSTE am scris…N-am intentionat sa scriu DESPRE dragoste, nu ma pretind a fi filozof. Si nici nu cred ca asi fi capabil sa emit macar cugetari pe aceasta tema.

    Asa cum ai putut citi, nu cred ca am devenit un batran uracios, invidios si acru, imi place felul de a se comporta al tinerilor, ei se comportau la fel si in timpul vechii Elade, si in evul mediu, si in epoca renasterii, al romanticului Byron si Eminescu, indiferent ca barbatii purtau coifuri de metal, meloane sau palarii de fetru, iar femeile rochii de voal , de catifea, crinoline sau mini-jupurri ca in tineretea mea…

    Meajul din tableta de mai sus, dincolo de genul pamfletar pe care am incercat sa-l abordez la adresa asa zise reallity-showuri–despre care am mai vorbit , desigur, si nimic nu ma va impiedica sa reiau aceasta tema daca voi socoti necesar- a fost clar, cel putin in intentia mea.

    IUBITI-VA, TINERI, SA IUBIM IN FIECE ZI, INDIFERENT DE VARSTA, DAR SA NU TRANSFORMAM MANIFESTARILE DE DRAGOSTE IN SPECTACOLE DE PROST GUST , DE BALCI, DE ETALARE A KITCHULUI.

    Cu bucuria de a te revedea printre comentatorii blogului,

    Nicolae Holban

  5. SERET Says:

    Draga Nicu si Vali,

    Multam pentru instructiuni, am gasit site-ul imediat, desi incercasem acelasi lucru si inainte, nu am reusit sa deschid blogul tau (ce-ar mai rade ai mei parinti sa ne auda vorbind in acest jargon PC!!). Regret ca nu mi-ati spus mai demult de acest blog, pentru ca acum s-au strans multe articole superbe si v-a trebui sa-i dati de socoteala lui Terry care imi spune ca le este foame baietilor, iar eu nu ma urnesc mult timp din fata calculatorului, pentru ca mai am de citit inca un articol si apoi inca unul…si tot asa.

    As vrea sa-ti raspund la multe din ele, in primul rand insa vreau doar sa-ti spun ca imi fac o mare, mare placere, recunosc stilul tau din carti si de la emisiunile „Reflector” si altele si in general, imi amintesc de tineretea mea si a voastra. E bina ca ai luat hotararea de a impartasi cu noi gandurile tale, te felicit cu drag si iti multumesc si in numele alor mei dragi parinti care ti-ar fi raspuns cu aceeasi afectiune gandurilor tale.

    Va sarutam cu drag, multa sanatate si astept cu nerabdare noile ganduri…

    Sanda & Baietii (Raoul citeste singur articolele tale)

  6. Nicolae Holban Says:

    Draga Sanda, m-a bucurat nespus mesajul tau.De mult ti-am spus ca ai talent, imi placeau scrisorile tale pe care ni le trimiteai de la Londra, dupa casatoria ta cu Tery.Ti-am propus chiar, daca iti mai amintesti, sa scrii un roman…(Apropos, cand imi amintesc de drumurile noastre la posta, iti aduci aminte cum lipeam timbrele, colectionarii de timbre se vor imbogati, cine mai foloseste batranul oficiu postal? Trecerea la expedierea corespondentei – de la postalion la avion- s-a petrecut in ceva mai mult de un secol, folosirea Internetului a produs o revolutie in doar cativa ani!)

    Sper sa mai primesc comentarii de la tine,-UNUL DE LA RAOUL M-AR UMPLE DE FERICIRE, CHIAR DACA AR FI ORICAT DE CRITIC…OARE CE GANDESTE UN TANAR ENGLEZ DESPRE REALITATILE DE LA NOI, DESPRE CEEA CE SE PETRECE , IN GENERAL , IN LUMEA INTREAGA, DEVENITA, IN URMA GLOBALIZARII, UN SAT CEVA MAI MARE ?

    Cu speranta ca te voi mai vedea printre vizitatorii blogului.

    Nicolae Holban

    P.S. VALI SOCOTESTE CA BLOGUL IMI APARTINE…

Lasă un răspuns

