VARSTA PATRA ?

Sa implinesti 80 de ani – in conditiile cand speranta de viata in tara noastra, la barbati, este de 67 de ani- nu-i de colo. Mai cu seama cand ai trecut si prin incercari grele in decursul existentei tale, ma refer la sanatate, lasand la o parte deceniile zbuciumate si prefacerile, bune-rele, prin care a trecut Romania.

Cred ca noi, cei care am pasit  in varsta patra- cum  suntem catalogati, incurajator, dupa unele opinii,  de catre cei din jur- producem multe nopti negre guverantilor si marimilor Casei de Pensii, le facem greutati in bugetul de stat, pana cand avem de gand sa primim taloanele de pensii ?

In cea ce ma priveste, pana la 26  mai 2049, daca e sa ma iau dupa urarea biblica unde ea suna cam asa, in limba in care a fost scrisa:”AD MEA VE`ESRIM K`MO ESRIM”, adica „PANA LA 120 DE ANI CA LA 20 DE ANI!” Desi, ascultand canturile din Cele patru varste ale  „Metamorfozelor” lui Ovidiu- care si-a sfarsit zilele pe tarmul Marii Negre, pe meleagurile Dobrogei de azi, poate de aceea viziunile Poetului sunt atat de sumbre, n-as avea motive de bucurie.

„Ultima varsta este din fierul cel tare. Îndata au izbucnit în aceasta epoca de metal inferior toate nelegiuirile. Rusinea, adevarul si credinta au disparut si în locul lor au aparut înselaciunea, minciuna, siretlicul, violenta si pofta criminala de înnavutire. Corabierul a întins panzele în bataia vânturilor pe care pana acum nu le cunostea bine, iar piepturile de corabii, care statusera multa vreme în muntii cei înalti, au saltat pe valuri necunoscute. Cu chibzuinta, masuratorul a însemnat cu lungi hotare ogorul, care mai înainte era comun, ca aerul si lumina soarelui. Si n-a fost de-ajuns ca pamantului bogat sa i se ceara doar roadele si hrana trebuincioasa, ci s-a patruns în maruntaiele lui, de unde s-au scos bogatiile, aceste atatatoare la rau, ce stateau ascunse în umbrele Styxului. Acum a iesit la iveala fierul si aurul mai vinovat decât fierul. A aparut razboiul, care se foloseste de ambele metale, si cu maini însangerate a ridicat armele zanganitoare. Acum se traieste din jaf. Nu e sigura gazda de oaspe, nici socrul de ginere. Pana si dragostea dintre frati e rara. Sotul pandeste moartea sotiei, iar aceasta pe a sotului. Mamele vitrege pregatesc otravuri ucigase, fiul vrea sa stie din vreme anii ce-i mai are de trait tatal. Pietatea zace învinsa, iar fecioara Astreea (n.r.zeita dreptatii), ultima dintre divinitati, paraseste pamantul manjit de crime.”

Aceasta viziune saturniana a unei legende mitologice asupra transformarii pamantului, a celor patru varste ale omenirii,  nu ma descurajeaza. Ea vine de undeva, din antichitatea romana, nu sunt toate oile chiar atat de negre. Azi vreau sa nu bag in seama ca violurile, pedofilia, abuzarea femeilor si a copiilor, coruptia, nepriceperea, neglijenta – care poate duce si la pierderea de vieti omenesti- sunt la ordinea zilei, prezentate si comentate cu deliciu in media romanesca. Si nu numai. Ei bine, azi ma simt toropit de o dulce toleranta, vad numai partea plina a paharului. Pomii ln floare, copiii bine imbracatii care zburda pe locurile de joaca din parcuri, vegheati cu grija de mame tinere si frumoase sau de bunici sanatosi si zdraveni. Nimeni nu se plange, toti sunt  multumiti, bravii nostri osteni, imprastiati pe trei continente, vor veni curand acasa, incarcati de lauri, Presedintele  actual se va saruta  cu fostul si viitorul Presedinte, totul e minunat in lumea cea mai minunat posibila- cum zicea plin de optimism Candide al  domnului Voltaire- oricate napaste ar fi cazut peste el.

Vorba rabinului care sfatuia, dupa cununie, pe tinerii insuratei:”Sotul trebuie sa tolereze sotiei, asa cum si sotia trebuie sa tolereze sotului, iar casa voastra sa devina o casa de toleranta, amin !

In rest, sa auzim numai de bine !

Nicolae Holban

14 Răspunsuri to “VARSTA PATRA ?”

  1. rivka65 Says:

    Draga Nae,
    Pentruca deja ai scris ca intri in varsta a patra,trebuie sa te felicit asa cum ai scris si cum sunt obisnuita:ad mea v esrim,cat restul eu prefer ca si arbaim-asta inseamna 120 ca patruzeci. La 20 de ani e chiar tanar dar neformat. La 40 esti deja facut format cu cariera si tot.Dar te las sa-ti alegi ce-ti convine,eu mi-am spus ce prefer eu.Imi pare bine ca ai impletit un optimism cu o descriere mai mult ca adevarata.Mi-am amintit de o zi din trecut fiind la tine cand aceasta varsta a patra era pentru tine foarte indepartata.Tin sa-ti spun ca acum imi placi mai mult:scrii asa cum te pricepi foarte bine,te intereseaza ceeace trebuie, si ai spor.Imi inchipui ca esti citit si in felul acesta reusesti sa schimbi cuiva o ideie.E mult mai mult cand cum spui tu la varsta a doua sau a treia nu aveai chef sa-ti dai vreo parere.
    Dragule sa ai parte de zile frumoase ,calme si duiose .
    Cu drag,
    R…..

  2. holban08 Says:

    DRAGA REBECA, FIE CUM SPUI TU, LA 120 DE ANI SA MA SIMT CA LA 40…DAR URAREA ASA MI-A FOST TRADUSA…BINE, SA AJUNGEM ACOLO SI VOI VEDEA CUM MA SIMT.
    NU STIU CAT DE CITIT SUNT, DESI VAD CA NUMARUL ACELORA CARE DESCHID BLOGUL MEU CRESTE CU CIRCA 30 ZILNIC, AM AJUNS LA PESTE 3100…DIN PACATE, NU AM HABAR CAT CITESC TABLETA, DESI UNEORI AM SURPRIZA SA VAD SUCCINTE COMENTARII DIN CELE MAI DIVERSE SI DEPARTATE COLTURI ALE LUMII.
    NU-MI FAC ILUZII, DE FAPT NICI NU DORESD SA SCHIMB IDEILE CUIVA, SUNT MULTUMIT DACA FAC DOAR UN SCHIMB DE IDEI.
    ITI MULTUMESC PENTRU URARILE TALE SI ITI DORESC TOT BINELE DIN LUME.

    NICOLAE HOLBAN

  3. Alina Says:

    Intr-o perioada destul de aglomerata, cand la tv vad un presedinte care tunde oi, si stiri terifiante, am decis sa ma alatur impreuna cu 5000 de oameni intr-o campanie impotriva sedentarismului. Am alergat 3 kilometri😀
    Au fost oameni de toate varstele si m-a bucurat faptul ca , parca, inca mai exista speranta pentru noi, romanii. Se pare ca se pot strange oameni si fara ca presedintii sa dea mici si bere… doar sa fie impreuna, si sa alerge..🙂

    Imi place articolul dvs.. pentru ca ne faceti si pe noi, cititorii, sa vedem parti pline ale paharului.. sa avem si alte obiective.. decat privirea, acceptarea sau adoptarea lucrurilor urate care se tot intampla in jur..

  4. laur Says:

    ati scris frumos si saptamana asta.. imi place.. SANATATE!!!… Si sa traiti peste 120 de ani !!….

  5. Nicolae Holban Says:

    E BINE, E FRUMOS,DRAGA ALINA, IMI AMINTESC CA, PRIN ANII `90 SAU `91, AM ALERGAT SI EU, IMPREUNA CU VIORICA, IN JURUL STADIONULUI NATIONAL”23 AUGUST”. ERA O INVITATIE PENTRU O INTRECERE INTRE BUCURESTI SI BUDAPESTA, ORASUL CARE SCOTEA MAI MULTI OAMENI LA CROSURI DIVERSE IN DUMINICA ACEEA, ERA DECLARAT CASTIGATOR.

    A CASTIGAT BUCURESTIUL SI PRIMARIA BUDAPESTEI A ARBORAT A DOUA ZI DRAPELUL ROMANIEI.

    PARTICIPAREA TA LA ACTIUNEA DIN PARCUL TINERETULUI MA BUCURA, O SOCOTESC DE BUN AUGUR, E POATE PRIMUL PAS IN IMPLICAREA TA IN VIATA CETATII.

    VOI, TINERII, SUNTETI SPERANTA CELOR CARE AU AVUT „PRIVILEGIUL” SA ATINGA O VARSTA CAND NU NE-A MAI RAMAS DECAT…SPERANTA.

    CU DRAG, NICOLAE HOLBAN

  6. Nicolae Holban Says:

    MULTUMESC, STIMATE LAUR, PENTRU APRECIERI SI URAREA FACUTA. M-AR BUCURA SA AFLU MAI MULTE LUCRURI DESPRE DVS., SUNTETI PENTRU A DOUA SAU A TRIA OARA PREZENT PRINTRE CORESPONDENTII BLOGULUI MEU.

    VA DORESC TOT BINELE DIN LUME,
    NICOLAE HOLBAN

  7. Titu Says:

    La multi ani si sa traiti !!

  8. Lidia Says:

    navighez rar si dau peste bloguri nebanuite…. dvs sunteti in poza ? 80 de ani e o varsta onorabila.. La multi ani , stimate domn, si scrieti in continuare, sa avem ce citi.. o sa va mai urmaresc … o zi buna va doresc…

  9. Alina Says:

    La multi ani, Domnule Holban! 😀🙂😉

  10. Nicolae Holban Says:

    MULTUMESC. DOMNULE TITU, PENTRU URAREA DVS. VA INVIT SA MAI ACCESATI BLOGUL MEU, VA ASTEPT COMENTARIILE CU INTERES, SCHIMBUL DE IDEI ESTE BENEFIC, ATUNCI CAND SE FACE CIVILIZAT, FARA IDEI PRECOCEPUTE SI FARA INCRANCENARE.

    CU STIMA. NICOLAE HOLBAN

  11. Nicolae Holban Says:

    STIMATA LIDIA, NU POT FI DECAT BUCUROS PENTRU FAPTUL CA BLOGUL MEU „V-A IESIT IN CALE” IN NAVIGARILE DVS, PE INTERNET…A FOST UN NOROC PENTRU MINE SA AUD VORBE INCURAJATOARE DE LA CINEVA PE CARE NU-L STIU, DAR IL BANUIESC A FI UN INTERNAUT MAI VECHI DECAT MINE…

    RANDURILE DVS. MA MAGULESC, SPER SA MAI ACCESATI BLOGUL MEU, SA COMENTATI OPINIILE MELE SAU ALE ALTOR CORESPONDENTI. SAPTAMANAL, DE REGULA IN FIECARE DUMINICA D. A. PUBLIC O NOUA TABLETA.

    DA, E FOTOGRAFIA MEA SI A SOTIEI MELE, DE ACUM VREO OPT ANI CAND AM SARBATORIT NUNTA DE AUR…

    CU RESPECT, NICOLAE HOLBAN

  12. Nicolae Holban Says:

    MULTUMESC, DRAGA ALINA, BAFTA LA EXAMENE IN CONTINUARE!

    CUM ASI FI AJUNS SA POT „INTRETINE” UN BLOG, DACA DOI FRATI GEMENI, STUDENTI SI „PROFESORI” – IN ACELAS TIMP-NU M-AR FI „ALFABETIZAT” IN TAINELE CALCULATORULUI SI AL INTERNEULUI?”

    CU DRAGOSTE, NICOLAE HOLBAN

  13. Dan Says:

    La multi ani!!
    Scuze pentru intarziere.
    Doar acum am apucat sa citesc blog-ul.
    Oricum, pana vad ca iti este sprintara – ca la 20 de ani.

  14. Nicolae Holban Says:

    E O MARE BUCURIE SA TE REGASESC PRINTRE CORESPONDENTII BLOGULUI A CARUI NAS ESTI…MI-AR FACE PLACERE SA-TI FACI TIMP SA MAI „RASFOIESTI” TABLETELE MELE, DRAGA DAN …APRECIEREA TA MA FLATEAZA.

    LA REVEDERE, NICOLAE HOLBAN

Lasă un răspuns

