E NEVOIE DE SACRIFICIUL ANEI ?

Despre drumurile noastre- fie ca e vorba de strazi sau bulevarde din toate orasele, mai mari sau mai mici din scumpa Romanie, sosele judetene sau nationale, autostrazi mai vechi sau in constructie- cred ca s-a dus veste-poveste in intreaga Europa. Ce se construieste vara, dupa sosirea primei zapezi , iarna ele  devin adevarate capcane pentru soferii care incearca zadarnic sa evite gropile si” sleaurile ” create pe aceste drumuri asfaltate cu mari eforturi si bani grei.

Ce se intampla? Aparent, totul pare in regula. Licitatii la care participa antreprize – unele dintre ele cu „firma”- faimoase pentru lucrarile de acest gen facute peste hotare. E drept, poate parea suspecta castigarea acestor licitatii , mai cu seama in Capitala, de mereu aceleasi companii. Nu condamn, ma marginesc doar sa constat. Si sa intreb: oare lucrarile nu au o garantie de  cativa ani, trei, cinci sau atat cat prevad normativele ?

Prin profesiunea de publicist, am fost martor – inante de 1989- la ridicarea unor mari constructii, a unor orase intregi, a unor baraje care au rezistat la seisme care treceau si de 7 grade. La cutremurul din martie 1977 nu s-au prabusit decat cladiri vechi, o singura scara dintr-un bloc nou a cazut,  blocurile „ceausiste”- urate, adapostesc si azi milioane de oameni, nu toti cetatenii tarii- in vremea boom-ului imobiliar – si-au putut construi vile in cartiere rezidentiale.

Si in anii aceea, stazile sau soselele, putine cate erau, se mai deteriorau in timpul iernii. Dar nu in asemenea proportii si nu doar la cateva luni de la construirea sau repararea lor. Nu mai avem mesteri si ingineri priceputi, balastrul, cimentul, asfaltul sa se fi degenerat in asa hal, incat sa se „topeasca” la prima incercare ? Nu mai exista Institute de control al calitatii? Banuiesc ce vor spune unii: „In Italia sau Spania, clima e blanda, de aceea soselele rezista mai bine .” Oare ? Iata ca iarna aceasta, cel putin pana acum, a fost mai aspra in Occident sau in SUA decat la noi. Si n-am observat ca drumurile lor sa fi suferit cine stie cat, dupa trecerea viscolului si inlaturarea zapezii. Ce sa mai spunem de Germania sau tarile scandinave, in care iarna e , de obicei, mai lunga. Drumurile se prezinta la fel de bine, pe orice vreme.

Nu sunt specialist in constructie, dar ca simplu traitor de cateva zeci de ani pe meleagurile noastre, imi vine sa cred ca ceva e putred…nu, nu in Danemarca, ci la noi, in Romania. Si-mi vin in minte versurile din cunoscuta Balada a mesterului Manole care- pentru a termina mandra Manastire a Argesului a caror ziduri ridicate ziua se prabuseau noaptea- a visat ca trebue sa -si zideasca sotioara, pe Ana,  in aceste ziduri.

„Manoli turba si mereu lucra. Zidul se suia si o cuprindea, pin’ la costisoare, pin’ la titisoare, pin’ la buzisoare, pin’ la ochisori, incit , vai de ea, nu se mai videa, ci se auzea, din zid ca zicea:- Manoli, Manoli, mestere Manoli! Zidul rau ma strange, viata mi se stinge!…”

Sa fie nevoie de sacrificiul Anei pentru a salva drumurile noastre? Sau mai degraba sa „ingopam” in asfaltul soselei pe antreprenorii cei priceputi, laolalta cu aceia care au incasat dividendele pentru aprobarea lucrarilor de mantuiala?

In rest, sa auzim numai de bine !

Nicolae Holban

9 Răspunsuri to “E NEVOIE DE SACRIFICIUL ANEI ?”

  1. tester Says:

    Un prieten, inginer constructor, imi spunea ca orice se putea ierta unui proiectant/executant cu exceptia unei erori de structura. In goana dupa performanta, regimul trecut accepta abateri dela confort sau estetica. Marele cutremur nu a produs decat stricaciuni minore constructiilor de tot felul. La toate acestea ma gandesc atunci cand un amic, inginer constructor si el, sef de antrepriza si verificator autorizat, ma informa ca peste jumatate din „vilele” cu care se mandresc actualii businessmani sunt construite FARA PROIECT. Stiti dece cutremurele din Turcia si mai recent cel din Haiti au facut atatea victime?
    Oare dece faimoasele noastre autostrazi/centuri ocolitoare la noi costuri astronomice si intra in reparatii imediat dupa ce li s-a taiat panglica inaugurala? Poate expresia ‘clientela politica’ sa ofere unele explicatii.

  2. Nicolae Holban Says:

    STIMATE TESTER, MA BUCUR CA REVAD SEMNATURA DVS. PRINTRE COMENTATORII BLOGULUI. DACA AM „ATACAT” PROBLEMA DRUMURILOR NOASTRE URBANE SI INTERURBANE- GANDIND CA LA MIJLOC E VORBA DE NEREGULI CARE TIN DE CORUPTIE SI LACOMIE DE CASTIGURI PE SEAMA SLABEI CALITATI ALE MATERIALELOR FOLOSITE, MA INGROZESTE GANDUL CA CLADIRILE RIDICATE IN VREMEA BOOM-ULUI IMOBILIAR, AU FOST CONSTRUITE FARA AVIZE COMPETENTE.

    AVETI DREPTATE, IN CAZUL UNUI CUTREMUR MAJOR- ASA CUM SUNTEM MEREU AVERTIZATI CA VA VENI IN ANII URMATORI- VOM TRAI- DACA VOM MAI TRAI !- CLIPE INGROZITOARE.

    OARE SA NU EXISTE OAMENI RESPONSABILI IN TARA NOASTRA CARE SA IMPUNA , PRIN LEGI SEVERE, UN CONTROL RAPID SI EFICIENT AL REZISTENTEI NOILOR CONSTRUCTII LA UN SEISM DE O VALOARE MARE PE SACAR RICHTER?

    E O ANECDOTA VECHE IN CARE UN CETATEAN CARE FOLOSEA ACELAS PAT CU UN PRIETEN, II SPUNEA ACESTUIA:”DORMI MAI REPEDE, CA AM NEVOIE DE PLAPUMA !”

    CE SA FACEM IN ASTEPTAREA DEZASTRULUI ? SA NE RUGAM CELUI DE SUS SA TRAIM MAI REPEDE, CA SA NU MAI APUCAM ASEMENEA CLIPE CA IN ACEL MARTIE INSANGERAT DIN 1977?

    Nicolae Holban

  3. evelics Says:

    Sacrificiul ANEI,în variantă modernă,sau mai bine zis contemporană(cu noi)cred că înseamnă suma sacrificiilor,e adevărat,mai putin dramatice,pe care le fac cei ce sunt obligati să suporte acel calvar al trecerii zilnice pe aceste drumuri,care,nu de putine ori se transformă în adevărate capcane.Si,trist,dar adevărat,acestea cer câte odată birul tradus prin pierderi ireparebile.Dar celor care ar trebui să le pese nu le putem cere să se ocupe de asa ceva;ei au de condus fiecare căprăria pe care a căpătat-o(dacă se poate numai în beneficiul lor)si asta le ocupă tot timpul. Gânduri bune! Elena.

  4. rivka65 Says:

    Draga Nae,
    Imi pare bine ca ai revenit la ocupatia ta de a lovi putin cu condeiul pe cei care merita sa fie loviti chiar putin mai tare , si aceasta se poate numai la alegeri prin vot cand fiecare cetatean e cautat.
    In occident ,cetateanul are drept la conditii de viata mai usoara si de aceea e de acord sa plateasca impozite si salariul ridicat al politicianului ca sa se ocupe de conditiile care sa favorizeze un trai de viata convenabil.
    S-au facut legi prin care poate fi tras la judecata in caz de nu a facut datoria implicata in anumitul post.
    Partea cea rea e ca asta vine dupa dezastru.
    Eu sunt de parere ca trebuie trimise plangeri la ministeru care e pus pe aceste constructi,nu trebuie de trecut cu vederea si de asteptat la dezastre.
    Noi am invatat inca la gradinita ca daca vrei sa reusesti trebuie sa fim uniti si sa se traga in aceeasi directie(povestea cu ridichea cea mare)
    Continua ca e bine’
    Cu drag’
    R…..

  5. PAUL Says:

    Cred ca solutia ta e mai buna. Ana nu ajuta; trebuie sa-i ingroape pe aia care fura cit pot. Pentru ca adevarul este ca sint multi care fura. Uite ce fac chinezii; cum ii prind cum ii impusca. AM citit din nou poezia lui Sorin pentru Antoanata. Sa le fie tarina usoara.

    Cu drag,

    Paul

  6. Nicolae Holban Says:

    STIMATA ELENA, FAPTUL CA NU RATEZI NICI O TABLETA A MEA SI PARTICIPI CU UN COMENTARIU, MA MAGULESTE. NU CRED CA TREBUIE SA PRIVIM CU ATATA PESIMISM, SI NICI SA GENERALIZAM…SA NU TOLERAM, ASTA DA, SA INVATAM SA TRAGEM LA RAPUNDERE PE CEI VINOVATI, AM MAI SPUS-0, ARMA NOASTRA ESTE STAMPILA DE VOT. IAR ACEIA PRINSI CU OCAUA MICA, SA PLATEASCA !

    Nicolae Holban

  7. Nicolae Holban Says:

    DRAGA REBECA, DIN PACATE LA NOI IN TARA AVEM NU NUMAI LEGI SCHIOAPE, DAR SI ACELEA BUNE NU SUNT APICATE DECAT CU MARE INTARZIERE. PROBLEMA DRUMURILOR PROASTE S-A ACCENTUAT DUPA DECEMBRIE 1989. S-A INZECIT NUMARUL MASINILOR, A TIR-URILOR DE MARE TONAJ, DAR DRUMURILE NOASTRE URBANE SI INTERURBANE SE PREZINTA INTR-O STARE JALNICA, IAR ACELEA NOU CONSTRUITE PARCA SUNT FACUTE SA REZISTE PANA LA TAIEREA PANGLICILOR DE CATRE POLITICIENI DORNICI DE RECLAMA GRATUITA. NU-MI AMINTESC DE UN SINGUR CAZ IN CARE CEI IN CULPA SA FI FOST JUDECATI SI CONDAMNATI !

    Nicolae Holban

  8. Nicolae Holban Says:

    DRAGA PAUL, AI DREPTATE, CLIENTELA POLITICA ESTE ACEEA CARE BENEFICIZA DE CASTIGAREA LICITATIILOR ONEROASE. NU STIU CUM SE REZOLVA LA VOI ACEASTA PROBLEMA, S-AR PUTEA SA EXISE SI LA VOI CLIENTELA POLITICA, DAR DRUMURILE VOASTRE, DUPA CATE STIU- DESI AVETI O CLIMA ASPRA, CU MARI VARIATIUNI DE LA VREME FRUMOASA LA GER SI NINSORI ABUNDENTE- SE PREZINTA IMPECABIL….NU CLIENTELA POLTICA MA DERANJEAZA IN PRIMUL RAND, CI MODUL EXECREABIL IN CARE EXECUTA FIRMELE EI, LUCRARILE.

    CAT PRIVESTE DE CEEA CE SE INTAMPLA IN CHINA …E TREABA LOR CUM ISI REZOLVA PROBLEMELE, LA EI PEDEAPSA CAPITALA N-A FOST ABOLITA. SI IN ARABIA SAUDITA CRED CA MAI SUNT TAIATE MAINILE HOTILOR. DESIGUR, TU STII PREA BINE CA UNA DIN PRIMELE MASURI LUATE IN TARA NOASTRA DUPA DECEMBRIE 1989, A FOST SCOATEREA PEDEPSEI CU MOARTEA IN AFARA LEGII…

    SA-TI SPUN O NOSTIMADA, CEA MAI PUTERNICA DEMOCRATIE DIN LUME, USA, DACA AR CERE- PRIN ABSURD- PRIMIREA IN UNIUNEA EUROPEANA !- N-AR PUTEA INCEPE NICI MACAR NEGOCIERI CU FORURILE NOASTRE EUROPENE, DACA N-AR RENUNTA LA PEDEAPSA CAPITALA CARE SE MAI PRACTICA IN DIVERSE STATE CARE ALCATUIESC USA !

    CU STIMA,
    Nicolae Holban

  9. evelics Says:

    Arma noastră încă nu este stampila de vot.Nu cred că este cazul să încep să număr de câte ori în 20 de ani am tras în vânt cu această armă,alegându-mă cu deziluzii,pentrucă,desi de fiecare dată am utilizat-o logic,a iesit ce a iesit si rezultatele le comentăm noi acum si în stilul acesta le vom mai comenta mult si bine…E.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: